MONUMENTEN EN GEDENKTEKENS IN NOORD-BRABANT

TEKENS VAN MARKET GARDEN

Eerde – oude molen

Market Garden leeft niet alleen voort in de vorm van monumenten. Er zijn ook andere tekens.

* Bijna overal aan en langs de Corridor zijn namen van straten, pleinen of bruggen te vin­den, die verwijzen naar een datum, persoon of gebeurtenis. Een aantal voorbeelden: Veghel heeft een Johnsonstraat, een Taylorstraat en een Taylorbrug - Best een Joe Mann weg, een Joe Mann theater en een Airbornebrug - Son een Airbornestraat - Den Dungen een Piloten straat - Schijndel een Plein 1944 - Eindhoven een Veldmaarschalk Montgomerylaan, Airbornelaan en een 18 Septemberplein - Valkenswaard, St.-Oedenrode en Reek een Corridor - Heeswijk een Kinnardbrug - Oss een Sergeant Brownstraat ­- Heesch een Grenadierstraat - Helmond een Septemberplein en een Royal Norfolkplein - Uden een Bevrijdingspark.

Postduivenvereniging in Son – langs Corridorweg

* In openbare gebouwen getuigen vele plaquettes van dankbaarheid en vriendschap.

* In Den Dungen is op initiatief van de Engelse gliderpiloot Dan Griffiths een jumelage tot stand gekomen met de Engelse plaats Portishead.

* In Lieshout zetelt het secretariaat van de Vereniging van Airborne Vrienden van de 101ste Airborne Divisie.

* In Overloon en Best zijn grote musea.

* In Heeswijk is een bloemisterij met de naam Market Garden.

* In Son staat op een fontein bij het winkelcentrum een grote 101. (101 ste Airborne Divisie).

Son – Soniuswijk - Paulushoeve

* In de tuin van de Sonse Paulushoeve, Sonniuswijk - in 1944 landingsgebied - staat een metalen parachuutje, gemaakt in 1989 door de bewoner W. van Overveld.

* Tegen de gevel van hetzelfde huis is een adelaarskop geplaatst: de 'screaming eagle' van de 101ste Airborne Divisie. Geschonken in 1984 door de vereniging van Airborne Vrienden.

* In de Sonse Eiffellaan is op 27 april 1996 een boom geplant en een gedenkplaat geplaatst door veteraan Herbert Pierce, ongeveer op de plaats waar hij in 1944 als parachutist landde.

* Op een huis in de Veghelse Kol. Johnsonstraat is een afbeelding van een kangeroe te zien.

De Koevering – restanten van een tijdens Market Garden vernielde molen